Foglalkozások

Tisztelt Pedagógusok!  

Előzetes egyeztetés és felkérés alapján a nemzeti park környezeti nevelési csoportjának munkatársai kitelepülve a nevelési és oktatási intézménybe, óvodai és általános iskolai foglalkozásokat tartanak.
Az alábbi interaktív foglalkozásokat ajánljuk „Felkészítő foglalkozások” címen, ismeretterjesztés témakörben vagy a nemzeti parki kirándulás, természetóvodai és iskolai programok alapozó foglalkozásaiként.

(Mindezek mellett szeretnénk további szíves figyelmükbe ajánlani Zöld jeles napi programjainkat, Előadásainkat és a tematikus Témahetek idején meghirdetett programjainkat is.)
 

I. Óvodások és 1-2. osztályosok számára ajánlott foglalkozások

Milyen hosszúak ezek a foglakozások?
Természetesen figyelembe vesszük a tanítók/óvónők igényeit, így kéréstől függően 30-40 perces (óvodásoknak) vagy igazodva a tanórákhoz 45 perces, de akár több részre bontva egész délelőtt tartó foglalkozások is kérhetők előzetes egyeztetés alapján.

Mekkora létszámú csoportoknak hirdetjük a foglalkozásokat?
A foglalkozásokat maximum 20-25 fős létszámú csoportoknak
A foglalkozások munkaformája: programtól függően csoportos, kiscsoportos (max.:3)

Mennyi a foglalkozások díja?
8 000 Ft/óvodai csoport, iskolai osztály + a kiszállás díj


1. Földalatti világ 
Hogyan lehetséges élni a földben?
Kik ezek a különös lények és miért fontos, hogy ismerjük őket? 
(Bemutatás,megfigyelés, vizsgálódás, összehasonlítás)


2. Állati "cukiságok"
Három közkedvelt állatfaj életének részletes megismerése a foglalkozás játékos feladatain keresztül.
(bemutatás, önálló megfigyelések, beszélgetés, utánozós-játék)


3. Madarak az etetőnél
Költözni, vagy maradni?
Kik lesznek az etető vendégei, hogyan és meddig gondoskodjunk róluk?
„Újrahasznos-etetők”
(szemléltetés, összehasonlítás, kipróbálás, közös tevékenység, tapogatós játék)


4. "Ürge mese"
Fürge, az ürge és családja történetének feldolgozása
(bemutatás, elmesélés, csoportos játék)


5. Átváltozások (miből lesz a ...?)
Mi történik a tojásban? Hernyóból pillangó?
Az állatvilág titkainak megfejtése.
(bemutatás, megfigyelés, összehasonlítás, gondolkodtató játék)


6. A természet építőmesterei
Sárdarab, vagy bölcső?
Állati „öko-otthonok” és készítőik
(megfigyeltetés, összehasonlítás, beszélgetés, vizsgálódás, közös játék)


7. Gólyák
Vándorlás, párkeresés, utódnevelés - veszélyek és kihívások - gólyavédelem
(bemutatás, elmesélés, csoportos játék - ének)


8. Vipi és barátai 
Ismerjük meg a rákosi viperát!
Játékos ismeretterjesztő foglalkozás óvodásoknak
(megfigyeltetés, összehasonlítás, beszélgetés, vizsgálódás, csoportos játék)


9. "Éjszakai kaland"
Nem félnek és nem álmosak: baglyok, denevérek és társaik
Látni, vagy nem látni? – tájékozódás sötétben
(szemléltetés, összehasonlítás, kipróbálás, közös játékos tevékenység)


10. Szorgos apróságok
Bepillantás a hangyák dolgos életébe egy kis „mesebeli varázslat” segítségével.
(bemutatás, elmesélés, csoportos játék)


11. Fák és Madarak
A fa, mint élettér - kapcsolatok a természetben
Mutasd a fészked, megmondom ki vagy!
Csőrformák és táplálékok
(szemléltetés, összehasonlítás, kipróbálás, közös játékos tevékenység)


12. Virágfutárok
Tündérek tápláléka? - virágpor és nektár
Mi a beporzás - kik végzik és miért?
Hogyan segítsük a „virágfutárokat” – rovarbarát leszek!
(szemléltetés, összehasonlítás, kipróbálás, csoportos játék)


13. Cseppnyi Világ
Víz, víz, tiszta víz! – és amit mindenkinek tudni kell róla (körforgás - veszélyek)
Vizes kapcsolatok (növények és állatok)
Merülés! - víz alatti betekintős percek
(megfigyeltetés, összehasonlítás, beszélgetés, vizsgálódás, közös játék)


14. Bolygóvigyázók
Zöld bolygó, kék bolygó – a hódító ember – a gyógyító ember
Miről mesél erdő, mező? (víz, levegő, talaj)
Mit tehetek én?
(szemléltetés, összehasonlítás, kipróbálás, közös játékos tevékenység)


15. Állatok a ház körül
Vigyázz, megszelídítlek!
Hívatlan „lakótársak” - ház körüli állatok
Nyomkereső
(bemutatás, önálló megfigyelések, beszélgetés, csoportjáték)


16. Ludasságok
Vándorok világában - a nyári lúd élete
A kezdetek – vadlúdból házi lúd
Széles nagy rokonság - kitalálós  
(bemutatás, önálló megfigyelés, beszélgetés, kipróbálás, énekes-csoportos játék)
 



        
 




II. Iskola - 3-8. osztályosok számára ajánlott foglalkozások

Milyen hosszúak ezek a foglakozások?
Természetesen figyelembe vesszük a tanárok igényeit, így igazodva a tanórákhoz 45 perces, de akár több részre bontva egész délelőtt tartó foglalkozások is kérhetők előzetes egyeztetés alapján.

Mekkora létszámú csoportoknak hirdetjük a foglalkozásokat?
A foglalkozásokat maximum 20-25 fős létszámú osztályoknak, csoportbontásban, fogószínpadszerűen tartjuk meg.

Mennyi a foglalkozások díja?
10 000 Ft/osztály + a kiszállás díja


1. Föld alatti láthatatlan világ - élet a talajban
A talaj kialakulása, pusztulása
Ismerkedés a fontos talajlakó makrogerinctelen faunával
Talajminta vizsgálat

2. Az állatok tájékozódása
Tájékozódás nappal (UV érzékelés, terep, nyomok, vadcsapások, stb.)
Tájékozódás éjszaka (ultrahang, infra érzékelés, speciális látószervek, stb.)
Tájékozódás rövid és hosszútávú vonulások idején (terep, földmágnesesség, Nap, csillagok, stb.)

3. Felelős állattartás
Milyen állatokat tartunk otthon?
Mik az állattartás veszélyei?
Hogyan gondoskodunk az állatokról?
Gondoskodás - felelősség!

4. Klímaváltozás és környezetszennyezés
Javasolt korcsoport: 5-8. oszt.
Klímaváltozás hatásai a bolygón. (felmelegedés, olvadás, tengeri és légköri áramlatok változása, klímamenekültek, stb.)
Klímaváltozás jelei és következményei hazánkban (időjárás drasztikus változása - hőmérséklet, csapadék, évszakok, stb. - idegen állat- és növényfajok megjelenése,  stb.)

5. Téli madárvédelem
Téli madárvendégek az etetőn
A madáretetés szabályai
Etetők és itatók egyszerűen, újrahasznosított anyagokból

6. Téli "társbérlők" az otthonunkban
Átmeneti vendégek az udvarban és a házban 
Hogyan segíthetjük a hasznos állatok áttelelését?
Betolakodók - rovarok és rágcsálók terjeszkedése az ember környeztében

7. Téli álom, téli stratégiák az állatok világában
Téli álmot alvó állatok megismerése

8. A mindenbarát otthon
Javasolt korcsoport: 5-8. oszt.
Energiahatékony otthon
Környezetkímélő lakókörnyezet  - madárbarát, rovarbarát udvar és kert.

9. Beporzók veszélyben
Kik azok a beporzók (pollinátorok)?
Miért hasznosak számunkra?
Hogyan segíthetjük a fennmaradásukat?

10. Az élővizek élővilága és védelme
Tudatos vízhasználat - vízlábnyom
A vízi életközösségek - növények és állatok megismerése

11. A Föld védelmezői
Javasolt korcsoport: 5-8. oszt.
Fogyasztás és szennyezések
Mi a probléma a nem megújuló energiaforrásokkal?
Ökológiai lábnyom 

12. Érdekességek a madarakról
A nemzeti park állandó, vonuló és átvonuló vízimadár-fajai
A vizes élőhelyek fontossága és védelme
Táplálkozás és tápláléklánc

13. Kertünk éjszakai szárnyas látogatói
Az éjszaka aktív repülő ragadozók: denevérek és baglyok bemutatkozása
Tények és tévhitek - szerepük az ökológiai rendszerben
Védelem és megőrzés - mit tehetünk?

14. Vipi és barátai
Kétéltűek és hüllők a környezetünkben
A rákosi vipera

15. Liba Labor
Mindent a hulladékokról és az újrahasznosításról.
Részletek itt!

   


Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály
Csapody István Természetiskola, Fertőújlak
Tel: +36 99 / 537 520  +36 30 166 0950
Levelezési cím: 9435 Sarród, Rév-Kócsagvár Pf. 4.
e-mail: info@fhnp.hu